Imponerende intern-event på Oslo lufthavn

I år åpnet nye Avinor Oslo Lufthavn på Gardermoen, ikke bare i ny, men i utvidet og modernisert drakt, med nytt terminalbygg, nye tjenester og nye funksjoner, etter flere års intenst arbeid, og omlegninger som krevde en del omstilling, både for flyplassens ansatte og de reisende.

HSMAI vil, fra og med nå og frem mot sommeren, presentere casene til gullvinnere fra Eventprisene, som ble kåret på Grand Hotel i Oslo i september. Vi ønsker å inspirere, gi gode råd og tips om trender, nye produkter, og digitale løsninger – og ikke minst innblikk i caser som har lykkes, som JCPs oppdrag for Avinor Oslo Lufthavn.

Åpningen av det nye terminalbygget krevde en pedagogisk og stor satsing, som eventbyrået JCP (Just Cruzin’ Production), fikk ansvaret for. Så skulle det også bli en stor suksess – så stor at byrået stakk av med den høythengende prisen for beste intern-event, under HSMAI Eventprisene i høst. Det hører imidlertid med til historien at JCP langt fra var alene om å bidra til den interne opplæringen ved lufthavnen. Vi nøyer oss her med å rette søkelyset mot event-delen av opplegget, i JCPs regi.

Lærte opp 10.000

Hele 10.000 ansatte og 100 selskaper skulle «kurses», fordelt på 13 intern-events i oktober og november 2016. Det var erfaringer fra oppstart ved andre europeiske flyplasser som fikk Avinor Oslo Lufthavn til å innse at en særskilt og grundig opplæring av de ansatte, så vel som grundig testing av alle funksjoner, ville bidra til å gjøre overgangen så smertefri som overhodet mulig.

JCPs oppdrag, gitt via Geelmuyden Kiese, favnet både deler av opplæringen av de ansatte, kalt T2-Opplevelsen, og tjenestetesting, ved hjelp av 5700 testreisende, som ikke omfattes av prisen HSMAI tildelte byrået i høst. Vi snakker med andre ord om et svært maskineri, der alt skulle klaffe.

– Svært fornøyd med løsningen

– Vi er veldig fornøyde med måten JCP løste oppdraget på. Eventene ble en stor suksess hver gang, og folkene hos JCP skjønte fort hva vi var ute etter, sier Nora Hoberg Prestaasen, kommunikasjonsrådgiver ved Avinor Oslo Lufthavn.

– Med så mange involverte mennesker, er det jo ikke tvil om at det var en kjempeutfordring, men vi justerte underveis, for å lande det endelige konseptet. Vi måtte levere både på budsjett og på tid, med sterkt fokus på det menneskelige aspektet fortsetter hun.

– Bedre læring

– Når du ser tilbake på det, hadde du våget å anbefale tilsvarende opplegg for andre større virksomheter, til interne, så vel som eksterne formål?

– Jeg kan varmt anbefale events som virkemiddel i forbindelse med internopplæring. Det er noe med å kle opplæringen i en underholdende drakt, og gi de ansatte fornemmelsen av å få noe tilbake. Det blir definitivt enklere å lære på den måten, spesielt hvis man kombinerer det med andre og mer tradisjonelle læringsmetoder, forklarer Prestaasen.

– Det viktigste var kanskje at lærdommen festet seg på en annen måte enn tradisjonell kursing. Da tror jeg også den tilegnes mye lettere. Teksten fortsetter under bildene.

Så hadde da også lufthavnen all grunn til å være fornøyd. Da JCP vant prisen for beste intern-event under HSMAI Eventprisene i høst, begrunnet juryen det slik:

Noen eventer er større enn andre, og dette imponerte oss virkelig!

Hvordan sørge for at de ansatte får god, rask og inspirerende opplæring?

Logistikken ville bli avgjørende. Kommer den nye bygningen til å fungere

Kunnskapsløftet hastet! Og målgruppen var fragmentert.

Konseptet ble «læring, forkledd som underholdning». Her skulle det gis praktisk erfaring og realistisk trening, uten at det skulle gå ut over avbrudd i «hverdagens gang». Og de mange eventgrepene var utrolig kreative og relevante i forhold til lanseringen av noe veldig stort.

Resultatene ble grundig dokumentert, gjennom 13 enkelteventer på cirka to timers varighet, med mellom 400 og 1200 deltagere.

Gullvinneren av Beste interne event er JCP, med T2-opplevelsen og T2 Tjenestetesting, for Avinor Oslo Lufthavn. HSMAI gratulerer!

En logistisk utfordring

Både T2-opplevelsen og tjenestetestingen ble planlagt og gjennomført mens de nye områdene fortsatt var under utbygging, og mens det var full trafikk på flyplassen. Det skulle med andre ord være unødvendig å nevne at eventene hadde sine logistiske utfordringer, men ifølge Nora Hoberg Prestaasen gikk alt som smurt, mye takket være JCPs rutinerte team.

Når det kommer til event-design, tok JCP utgangspunkt i de eksisterende designmanualene, og utviklet det som var nødvendig, for å sikre god flyt av publikum, i en miks av underholdning, konkurranser og opplæring.

Bli med oss på effektiv speeddating med møte- og eventkunder onsdag 10. januar!

Drøyt 150 kvalifiserte kjøpere er påmeldt til HSMAI Møte- og Eventbørsen på Scandic Fornebu 10. januar 2018 og flere kommer til. Vi ønsker å by de det beste og har lagt godt til rette for tidseffektive og konkrete møter som gir resultater! I en digital tidsalder er det fortsatt behov for fysiske møteplasser tror vi – kanskje mer enn noen gang. Vi har satt kunden enda sterkere i fokus.

Vi har lyttet til råd fra vårt kundeadvisory board som er med og løfter arrangementet og tatt med oss deres innspill. Vi har gjeninnført forhåndsbooking av avtaler, spesialtilbud til kundene, spennende faglige program med siste nytt fra bransjen og gode muligheter for å gjøre gode avtaler.

På oppfordring har vi også gjeninnført en basispakke, der de mindre aktørene kan delta uten profilering til en rimeligere pris slik vi hadde for noen år tilbake, og samtidig få full tilgang til møtebooking/forhåndsbookede møter, lunsj og faglig program på dagtid og festmiddag med bransje og kunder på kvelden. Vi har fire ulike alternativer for dere som tilbydere, se http://meetingeventexchange.no/utstillere-2018/

Det er viktig for oss å vise frem mangfold og de små perlende på lik linje med de større aktørene. Kunden vil ha by og land, unikt og annerledes med opplevelsen i sentrum.

Har dere enda ikke sikret dere utstillerplass? Meld dere på i dag. Det kan være en lønnsom investering! Møtebookingen åpnes i løpet av neste uke, og det er fortsatt mulighet til å sikre seg plass.

Ta kontakt med prosjektleder Linda M. Ramberg om du er interessert i å være med.

Linda Merethe Ramberg
Prosjektleder HSMAI Møte- og Eventbørsen 2017
Mobil: 928 03 694 / Epost: lmr@hsmai.eu

“Winning for Customers” et program for morgendagens vinnere

HSMAI Region Europe Executive Coach Certification 27., 28., og 29. november 2017 på Radisson Blu Oslo Plaza Hotel

“Winning for Customers – et program for morgendagens vinnere

De fleste bedrifter har en visjon. Mange har også et sett med verdier. Like viktig bør det være å ha et Serviceløfte. Et formulert budskap om hva kundene kan forvente av oss. Dette er noe av hva «Service Pledge» programmet vil være med på å utforme.

NHO er tilskuddsgiver til programmet for norske deltagere, og ved hjelp av NHO Reiselivs Utviklingsfond kan vi tilby HSMAI Executive Coach sertifisering til halv pris for norske deltagere.

Sertifiseringen gir deg verktøyene for å bistå bedrifter og organisasjoner med å utarbeide et serviceløfte – internt og eksternt, og legge til rette for Service Pledge Workshops innen bedrifter og organisasjoner. Med metoder for å hjelpe bedrifter med å kvalitetssikre tjenesten de faktisk leverer vil programmet utgjøre en betydelig forskjell for hvordan kundeservicen oppleves, hjelpe bedriften å nå høyere rangering og gode anmeldelser.

Sertifiseringen består av 4 moduler (3 lange dager). Det inkluderer innføring i verktøy, informasjon, veiledning og praksis.

 

Innholdet i modulene:

Intern kick-off/lansering  

Intern «kick-off» for   prosessen med de ansatte. «Gamification»

Modul 1 Introduksjon, Kundeservice,   Kunnskapsbank
Modul 2 Kundeservice og kundereisen.

Hvordan viktige stadier i kundereisen, (før, under og etter) identifiseres, kritiske punkter, utfordringer med sosiale medier, valgt servicestrategi med begrunnelse, feedback loops og målinger

Modul 3 Bedriftskultur

Utvikling av serviceløftet, Strategies for service atferd. Strategi for håndtering av utfordringer og klager. Verdien av at ledelsen engasjerer seg. System for håndtering av ulike prosesser og barrierer.

Modul 4 Kommunikasjon

Innovativ intern kommunikasjon , strategier for involvering og inkludering av interessenter, samarbeidspartnere, leverandører, ansatte, eiere m.m. 60 sekunders heistale.

Modul 5 “Service recovery”, målinger og kvalitetskontroll

Tilbakemeldingssystemer, prosesser for håndtering av misfornøyde kunder før anmeldelser , nivåer av “empowerment”, tillit og åpenhet., målinger, dokumentasjon på forbedringer .

 

Ifølge the Aspect Consumer Experience Index sier 76% av alle forbrukere at de anser kundeservice som den sanne testen av hvor mye et selskap verdsetter dem.

 

Ta kontakt med prosjektleder Linda M. Ramberg for mer informasjon.

Mobile: +47 928 03 694

Email: lmr@hsmai.eu

Web: www.hsmai.no

BLI MED HSMAI PÅ KUNDETUR TIL LILLEHAMMER!

Er du innkjøper av konferanser, møter og events?
Lyst til å tenke litt nytt og annerledes sammen med likesinnede?

Bli med HSMAI på kundetur til Lillehammer 18.oktober 2017

Gjennom vårt nye konsept MeetConnect vil HSMAI bl.a. arrangere ulike kundeturer for innkjøpere av møter kurs, incentives og events til noen utvalgte destinasjoner. 18. oktober tar vi turen til Lillehammer. Vi ønsker å invitere en liten gruppe innkjøpere på max 15 stk som synes Lillehammer er en spennende destinasjon, til møte med ulike tilbydere «on the spot».

Vi har et spennende faglig program. En av Sveriges mest attraktive foredragsholdere, Göran Adlén, vil ta dere med på en spennende reise. Hvilken innvirkning vil fremtidens trender få på Møte- og Eventbransjen? Dette blir en interaktiv session som ifølge Göran blir hot, rått og fylt med kjærlighet! Se hva Athenas skriver om Göran her.

I tillegg har vi oppfordret et par fremoverlente og oppdaterte innkjøpere til å dele av sine erfaringer. Det legges opp til dialog og deling underveis.

PROGRAM ONSDAG 18.OKTOBER

08:02:   Tog fra Oslo med ankomst Lillehammer kl 10:07

10:30:   Faglig seminar med Göran Adlén på Maihaugen
Vi tar pulsen på fremtidens møte- og eventbransje sammen med en av Sveriges fremste trendforskere. Dialog og erfaringsdeling.

12:30:   Omvisning med Lunsj
Vandring gjennom ulike tidsepoker med tilbakeblikk til ulike 10-år på 1900-tallet og til bondesamfunnet rundt 1881. Lunsjen inntas underveis. Tilbake i møtelokalet serveres dessert og kaffe

14:30:   B2B -møte med og presentasjon av produkter/bedrifter fra Lillehammerregionen
Du møter: Hunderfossen Hotell & Resort, GudbrandsGard Hotell, Lillehammer Olympiapark, Dale Gudbrands Gard Kurs og Konferansesenter, Pellestova Hotell, Scandic Lillehammer Hotell, Spidsbergseter Resort Rondane, Scandic Hafjell Hotell, Maihaugen, Hafjell Exclusive, Mølla Hotell, Stasjonen Hotell og Restaurant, UniBuss og Timbr lederutvikling.

16:00:   Vandring fra Maihaugen og gjennom Lillehammer sentrum

16:45:   Plukke opp en god ”matpakke” til togturen fra Stasjonen Kafe

17:08:   Tog Lillehammer-Oslo med ankomst kl 19:26

PRIS: inkludert transport, alle måltider, aktiviteter og faglig session med en av Sveriges mest attraktive foredragsholdere, mingel og erfaringsutveksling, kr 800,- pr pers eks mva. Kunne du og noen av dine kolleger tenke dere å bli med?

For mer informasjon og påmelding, kontakt: Linda Merethe Ramberg – Prosjektleder HSMAI – Mobil: +47 928 03 694 – E-post: lmr@hsmai.eu

MeetConnect er en unik arena for deg som er innkjøper og planlegger, og som bestiller konferanser, events og møter. Her vil du bli inspirert, få gode råd og tips om trender, nye produkter og digitale løsninger.

Alle er i utgangspunktet filmstjerner

Når Hollywood banker på døren må norsk reiseliv hente frem sine beste kvaliteter. Scandic Holmenkollen Park Hotel har lang erfaring med internasjonale filmproduksjoner, og vet at slike aktiviteter krever ganske mye ekstra fra ledelse og ansatte. Likevel vil de hente inspirasjon fra kravstore internasjonale aktører når de skal legge til rette for mer tradisjonelle gjestebesøk, og ber også norske møte- og konferansebestillere stille krav.

HSMAI Eventprisene

På kvelden mandag 9. oktober skal HSMAI Eventprisene deles ut på Grand Hotel i Oslo.

Det er fjerde gang disse årlige prisene deles ut.

I god tid før sommeren, åpner HSMAI opp for at du kan melde din bedrift på i konkurransen om de gjeve prisene, men for at du allerede nå kan komme  i forberedelsesmodus, kan du gå til denne siden og se hvem som vant i fjor.

Get certified as an Executive Coach to facilitate Service Pledge workshops

In business today it’s all about the customer experience. Everything is getting more and more transparent, booking and search engines become more professional. Margins for errors are so small. Together with highly educated professionals HSMAI Region Europe has worked out a generic method and process to build a service quality strategy for change management and relation management – The Service Pledge Programme.

We will host two educational programmes for candidates who would like to become HSMAI-certified Executive Coaches:

Oslo: 6 June through to 9 June

or

London: 17 July through to 20 July

Please contact Linda for more information at lmr@hsmai.eu

The Service Pledge

Top photo: Workshop situation. Stock photo from PhotoAlto, digitally enhanced by HSMAI newsdesk.

Det flyr noe på Romerike

Gardermoen blir større og det betyr også økt aktivitet i nærområdene. Smakfulle Rom er en av aktørene som ser store muligheter i et voksende marked på Romerike, men de er ikke alene. Vi møtte Knut Aandal i Akershus Reiselivsråd, og markedssjef i Smakfulle Rom, Hege Kvervavik, for å ta pulsen på et av Norges flateste, men likevel mest spennende reiselivsområder.

«Everybody knows»

I slutten av april åpnet Gardermoen sin splitter nye terminal. Vi har møtt Torgeir Kjos Sørensen, som er Kommersiell Direktør for Oslo Lufthavn. Det er mye nytt under taket på Oslo Lufthavn, men viktigheten av service for de reisende er fremdeles dypt forankret i alle aktiviteter. Du skal ikke trenge å gå til nærmeste informasjonspunkt for å vite det du trenger. Alle som arbeider på Gardermoen er i utgangspunktet en informasjonsmedarbeider når en flypassasjer spør om råd.

Give me a minute: Son Spa

Velkommen til Son Spa
Det er ikke langt til en annen verden. Bare 40 minutter fra Oslo, og en 10 minutters spasertur fra idylliske Son finner du Son Spa – kystperlen du lengter tilbake til.